Hvordan markedsføre på nett? Her er noen tips

Markedsføring på nett kan du like godt lære deg med en gang. Det vil være noe av det viktigste du og din bedrift invester tid og penger i 2018. Har du ambisjoner om vekst og salg for din bedrift er det viktig for ditt firma å være tilstede online. Ikke bare tilstede men synlig for dine kunder og potensielle kunder.

Markedsføring på nett kan i all hovedsak deles inn i 2 deler. Man kan betale for reklame eller men kan «søkermotor optimalisere» en nettside slik at den rangerer høyt hos de store søkermotorene som Google, Bing og Yahoo. Dette kalles SEO på fagspråket eller search engine optimization. Epost markedsføring er en annen måte å gjøre dette på.

Vi skal ta for oss begge deler her. Når det gjelder SEO så er dette et helt eget fagfelt, og det finnes utrolig mye informasjon om dette på nettet. Jeg synes selv dette er et meget spennende fagfelt og oppfordrer alle til å lese mer om dette. Nå er det også sånn at siden dette er så viktig for at siden din skal rangere høyt er det en mengde byråer som tilbyr denne tjenesten. Alle store selskaper har enten egne ansatte som gjør dette eller leier inn denne tjenesten fra eksterne byråer. Jeg er ingen ekspert på området , men jeg skal her forsøke å bidra litt med kunskap slik at de med interesse for dette kan få den grunnleggende informasjonen de trenger.

Annonsering eller betalt reklame kan gjøres på mange måter. TV, radio, internett mm. Vi skal se litt på trender og hva som gir mest salg for pengene.

Effektivt markedsføring

Det er mange ulike måter å markedsføre på nett. Vi skal ta for oss det som omtales som SEO. Hvordan kundene finner deg med organisk søk. Når du søker på noe i Google vil du se at øverst finner du annonser.Dette er betalte plasseringer for å komme på nettopp de plassene.

Grunnleggende kan man si at den som betaler mest kommer øverst. I mange bransjer koster en plassering på toppen her MYE. I min bransje, regnskapbransjen kan en slik plassering øverst med en annonse i f.eks Oslo koste 50 kr klikket. Da er det viktig å knekke koden for hvordan man rangerer øverst av de som kommer rett under annonsene.

De som rangeres organisk. Her er det utrolig mye å lære, og hvis noen forteller deg at de kan alt om dette er det bløff. Sannheten er at ingen bortsett, sett bort i fra Google, vet hvordan denne rangeringen gjøres. Vi kan lese på Googles egne sider om de viktigste faktorene, men det er mange hundre faktorer som avgjør dette.

Ikke bli overveldet, vi skal hjelpe deg på vei. Det viktigste er at du kommer i gang.

Ha et godt fundament

Det er helt essensielt at du i bunn og grunn har et godt produkt på sidene dine. Siden må ha et innhold som gjør at de gir potensielle kunder eller lesere svar på spørsmål eller tilbudt de varene de søker etter. Google gjør det helt klart at deres mål er at de resultatene som kommer øverst er mest relevant. Klarer du dette vil det bli en garantert vekst i besøkende på din nettside.

For å starte med denne jobben trenger du gode verktøy. Google har selv en mengde gratis hjelpemidler som kan hjelpe deg langt på vei med denne jobben. Slik som Google Analytics og Google webmaster tool. Les videre så kommer jeg med en egen artikkel på hva du trenger for å optimalisere dine sider.

Nettsiden må være tilgjengelig

Hovedoppgaven til nettsiden din er å nå ut til de som leter etter nettopp det du selger eller publiserer. For at de i det hele tatt skal finne siden din må den være lett tilgjengelig. For å oppnå dette burde den ha både tekst, bilder, video og kanskje til og med en podcast. Den burde inneholde artikler eller produkter du kan dele på sosiale medier. Jo mer troverdig og relevant nettsiden din er, jo mer trafikk vil den generere.

Markedsføring på nett er din virksomhets viktigste oppgave i 2018 hvis du/dere har ambisjoner om salg og vekst.

 

SEO

«search engine optimization» eller søkermotoroptimalisering. Dette er betegnelsen som brukes om det å optimalisere en nettside slik at den rangerer høyere på f.eks google søk. Du har sikkert blitt kontaktet av eller sett annonser/reklame for selskaper som selger slike tjenester. Dette er en bransje som har vokst seg stor de siste årene. Som med alt annet har verden gått videre og google’s søkeralgoritme har deffinitivt gjort det. La oss ta et lite historisk tilbakeblikk på hva som har skjedd.

Larry Page og Sergey M. Brin møtte hverandre på Standford University. Året var 1995 og de startet på en oppgave med å kartlegge alle nettsidene på nettet slik at man enklere kunne finne frem til det man søkte. Frem til da var eneste måten man kunne finne noe på å se i manuelt oppdaterte kataloger, slik som yahoo (på det tidspunktet den store katalogen)

Problemet med dette var at det var fysisk umulig å legge inn alle nettsidene som dukket opp manuelt, det var ikke arbeidskraft nok og man ville derfor bare havne lenger og lenger bak. Katalogen hadde også svært begrenset nytte da den ikke rangerte sidene over hvor gode de var og man måtte derfor klikke innom mange sider før man fant det man letet etter.

Larry og Sergey fikk derfor oppgaven å løse dette problemet. De laget derfor en algoritme som rangerte sidene etter hvor mange sider som linket til den aktuelle siden. Jo flere som linket til siden, jo høyere rangerte de den. Dette ut i fra at man antok at jo flere som linket jo bedre var siden.

Algoritmen overbeviste så mye at de fikk 100 000 $ i oppstartskapital og i 1998 ble Google grunnlagt.

Googles mål har fra starten av, og er fortsatt, å rangere sider høyeste ut i fra det mål at søkeren skal få opp den siden som gir det beste svaret på det man søker etter. Fra 1998 til 2003 var fokuset å indeksere så mange sider som mulig. Lite ble gjort med algoritmen. Det var derfor enkelt å søkermotoroptimalisere siden, man skaffet seg bare veldig mange linker fra andre sider og vips man var på første siden. Google skjønte at dette måtte de gjøre noe med og innførte det man i dag kaller Keyword. Det vil si at siden måtte inneholde det spesielle søkerordet eller frasen som du søkte etter. Igjen skjønte SEO bransjen at har var det penger å tjene, man stappet derfor så mange keywords inn på nettsiden som mulig. 

Man må huske på en viktig ting, for at google skal overleve og ha den posisjonen de har i dag er de avhengig av at deres søkerresultater er de mest relevante for brukerne. Det har derfor vært en kamp mellom Goolgle og SEO bransjen. For hver oppdatering av algoritmen har man funnet ut metoder for å manipulere den slik at man kommer høyere opp i søk. 

Dette foregår fortsatt og SEO bransjen er voksende og veldig mange bedrifter og bloggere benytter seg av deres tjenester. Algoritmen har nå blitt så smart at den kan lese igjennom nettsider og avgjøre hvilken sider som er mest relevante. Det er derfor i 2018 utrolig viktig å fokusere på innhold. Det er faktisk mitt råd, fokuser kun på innhold, ikke bry deg om alt du hører om tips og triks. Faktisk så anser Google alle andre metoder som manipulering og du kan få en straff. Ikke i rettslig forstand, men din side kan bli fjernet fra googels søk helt. 

Det er ikke dermed slik at man ikke kan gjøre enkelte ting med nettsiden sin slik at Googel kan lese den og indeksere den så enkelt som mulig. Det hele går ut på å skaffe seg autoritet. Blir du og din nettside oppfattet som en autoritet vil du automatisk stige på rangeringen. Det er mange måter å oppnå dette på, eller bidra til at dette skjer.

Ta kontakt så bistår vi deg og din bedrift.